State of Fashion: mode in Arnhem vernieuwend en duurzaam

3 Minuten
State of Fashion vlag

In Arnhem gaan vernieuwing en duurzaamheid hand in hand. Geen wonder dus dat dit precies de speerpunten zijn van State of Fashion, het modeplatform dat iedere twee jaar een biënnale over mode organiseert in en rond Arnhem.

State of Fashion bouwt voort op de Arnhemse Modebiënnale en onderscheidt zich van andere mode-evenementen door kritisch te reflecteren op de norm, op de gangbare posities en modellen in de mode. State of Fashion staat voor een combinatie van hoge artistieke kwaliteit, internationale allure en maatschappelijke betrokkenheid.

Bij de eerste editie in 2018 toonde State of Fashion met de tentoonstelling Searching for the New Luxury een nieuwe generatie ontwerpers; visionaire pioniers die mode-ontwerp, onderzoek en business met elkaar verbinden en hun ideeën en innovaties met de wereld delen.

State of Fashion

Minder afval, minder vervuiling
Searching for the New Luxury verkende nieuwe definities van luxe als antwoord op belangrijke ecologische en sociale vragen: hoe kan mode bijdragen aan oplossingen voor het klimaatprobleem en aan een wereld met minder afval en minder vervuiling, met meer gelijkheid en inclusiviteit? Tijdens het 7 weken lange evenement was er aandacht voor (bio-)technologieën, digitale platforms en maakprocessen die traditionele opvattingen over luxe op hun kop zetten en daarmee bijdragen aan een duurzame toekomst voor de mode-industrie.

State of Fashion waste

Searching for the new luxury was een groot succes: ruim 27.500 modeliefhebbers kwamen naar Arnhem om te zien welke vernieuwende ideeën er zijn. Zij kwamen af op beroemdheden die aan de Arnhemse academie ArtEZ zijn opgeleid, zoals Viktor & Rolf, Iris van Herpen en Pauline van Dongen. Maar ook internationaal bekende ontwerpers zoals Vivienne Westwood en Stella McCartney waren met hun vernieuwende werk aanwezig tijdens State of Fashion.

State of Fashion show

Pragmatische creativiteit
Het publiek was razend enthousiast over State of Fashion en ook de (internationale) pers was lyrisch. Onder de kop “Holland zoekt de oplossing” schreef het Duitse blad Tagesspiegel een groot verhaal over het Arnhemse festival: “In Arnhem wordt een nieuw modecentrum gebouwd. Het gaat om niets minder dan de toekomst van mode. In de tentoonstelling van State of Fashion laten ontwerpers zien hoe kleding beter gemaakt kan worden. Zelfs creativiteit lijkt in Nederland een vorm van pragmatisme te zijn”.

State of Fashion vlag

De toekomst van de mode
State of Fashion is een uniek platform, waarmee Arnhem zich opnieuw profileert als modestad en dat het publiek de mogelijkheid geeft mee te denken over een betere toekomst van de mode. In aanloop naar de biënnale in 2022 organiseert State of Fashion een doorlopend programma, met verschillende debatten, interactieve workshops en prikkelende video’s, films en essays over de gebreken én een betere toekomst van de mode.

State of Fashion wordt mede mogelijk gemaakt met steun van onder meer de gemeente Arnhem, provincie Gelderland, het Ministerie van OC&W, vele publieke en private fondsen en sponsors, en komt tot stand in nauwe samenwerking met ArtEZ, WUR, Museum Arnhem en het Fashion + Design Festival Arnhem. Het platform maakt deel uit van de Stichting Sonsbeek & State of Fashion, dat ook de manifestatie sonsbeek20-24.org organiseert.

Kijk voor meer informatie op State of Fashion.

Beeld: Valerie Spanjers

Heb jij tips?

Heb jij leuke tips of opmerkingen over dit bericht?  Laat het ons weten.

Gerelateerde berichten

Toilet experience op een hoogte van 18 meter

1 Minuut
Toilet BLOU Rooftop bar